Na bijna drie seizoenen prototypetesten van het 8.0 Microphone Concept van Audio-Technica bij MotoGP™, het Grand Prix-motorracekampioenschap, heeft de houder van de commerciële rechten, Dorna Sports S.L., de 8.0-microfoon tot een belangrijk onderdeel gemaakt van zijn toekomstige uitzendingen, waaronder ambitieuze plannen met betrekking tot externe productie.

De Dorna Sports-voorziening in Barcelona, Spanje, de grote externe productiesite, die gepland is om geleidelijk in dienst te worden genomen tijdens het seizoen in 2024, zal een speciaal gebouwde 7.1.4 / 5.1.4 geluidscontrolekamer bevatten, om immersief geluid dat in realtime van het circuit ontvangen wordt, te mixen. Er moeten Audio-Technica 8.0-microfoons geplaatst worden bij het podium, parc fermé, de pits en op belangrijke plaatsen op het circuit.

De geluidscontrolekamer is statisch, maar het geluid dat op het circuit wordt verkregen, moet de volledige dynamische geluidsinhoud vastleggen van het hoogwaardig internationaal motorevenement, terwijl het praktisch blijft op het vlak van opstellen en afbreken, aangezien er elk seizoen meer dan twintig GP's gereden kunnen worden. Het 8.0 Microphone Concept van Audio Technica is ontwikkeld om licht en klein genoeg te zijn, voor een discrete plaatsing in een speelveld, maar elk van de 12 mm elementen kan van de hoofdbeugel verwijderd worden en snel in een compacte koffer opgeborgen worden, waardoor het snel door een enkele gebruiker ingezet kan worden.

De eenvoud van het 8.0 Microphone Concept is ook het voordeel, omdat producers en technici die immersieve geluidsinhoud willen vastleggen in realtime en in een snel bewegende omgeving, zoals bij live sport, over een praktische een eenvoudige oplossing zullen kunnen beschikken, zonder de aanvullende algoritmes en decodering die vereist zijn bij andere toepassingen voor het vastleggen van immersief geluid. Naast sportuitzendingen, ziet Audio-Technica verschillende toepassingen voor hun nieuwe microfoonontwerp, met inbegrip van concertgebouwen en buitenfestivals.

“Het voortgezette ontwerp en de technische feedback die we hebben gekregen van het geluidsteam van Dorna Sports, die slechts met een 3D-gedrukt prototype begonnen, is van onschatbare waarde en onmisbaar geweest voor onze snelle ontwikkeling van het 8.0 Concept” zegt Rodrigo Thomaz, Audio-Technica Project Manager voor MotoGP™; “en de bevindingen hebben ons vertrouwen gegeven om meer dan twintig stuks te leveren aan de zender die verantwoordelijk was voor het over de hele wereld in beeld brengen van de veertien dagen sport met immersief geluid van Japan eerder dit jaar.”

“Omdat kijkers een meer omvattende geluidservaring in hun luisteromgeving verwachten en eisen” gaat Thomaz verder, “zal de noodzaak voor realtime live immersief mixen alleen maar toenemen. Audio-Technica is goed geplaatst om de middelen te leveren die nodig zijn aan het begin van die immersieve signaalketen.”

Audio-Technica plant om zijn 8.0 Microphone in 2022 op de markt te brengen. Volledige specificaties en prijzen worden tegen die tijd verwacht.

Over Audio-Technica Corporation:

Audio-Technica is een Japans merk met een meer dan een halve eeuw durende rijke geschiedenis in geluid. Van het bescheiden begin in 1962 met de ontwikkeling en de productie van platenspelers, is Audio- Technica uitgegroeid tot een internationaal erkend merk van microfoons, hoofdtelefoons en spelers - met zijn voortgezette kerncompetentie in audio-omvormers en de nooit aflatende wens om de beste geluidservaringen te leveren, houdt Audio-Technica zich bezig met het vastleggen en weergeven van fantastisch geluid.

Audio-Technica is aanwezig op internationale sportevenementen, live muziekoptredens en enkele van de bekendste audioprogramma's ter wereld en is trots om betrokken te zijn bij het leveren van enkele van de beste geluidservaringen aan publiek, waar ze ook luisteren.

(De foto's tonen Dorna Sports Sound Manager Pep Mendoza & Audio-Technica Project Manager Rodrigo Thomaz met een prototype van het Audio-Technica 8.0 Microphone; en een prototype van het Audio-Technica 8.0 Microphone Concept in gebruik op de MotoGP Jerez, Spanje 2019.)