Kentaro Yoshida is een getalenteerd kunstenaar/illustrator met een tamelijk indrukwekkend klantenbestand, van internationale retailmerken zoals Converse en LEVI’s, tot artiesten zoals Blink-182 en PIXIES. We zijn tijdens een recent gesprek meer te weten gekomen over deze multigetalenteerde kunstenaar, van zijn carrière en zijn favoriete muziekartiesten tot de kunstwerken die hij maakt voor de gaming-headsets van Audio-Technica.

Hoe ben je begonnen als kunstenaar/illustrator?

Ik was als kind al dol op tekenen, maar ik had nooit gedacht dat het mijn werk zou worden. Tijdens mijn eerste opdracht mocht ik live een kunstwerk schilderen tijdens een surfevenement in Sydney. Ik weet nog goed hoe nerveus ik toen was!

Je komt van oorsprong uit Japan en woont tegenwoordig in Australië. Welke invloed heeft die andere cultuur op je werk gehad?

Ik woon nu al mijn halve leven in Australië en dat is absoluut van invloed geweest op mijn werk. Ik denk dat mijn tekenstijl en -techniek ook behoorlijk worden beïnvloed door mijn kindertijd in Japan. Ik was toen groot fan van de Japanse cultuur rondom manga en anime. Het onderwerp, het motief en de boodschap van mijn werk zijn echter gebaseerd op mijn leven en ervaringen in Australië. En ik denk dat dit duidelijk terug te zien is in mijn werk.

Backyard by Kentaro Yoshida

ACHTERTUIN (2018)

Uit een reeks persoonlijke illustraties geïnspireerd door de achtertuin van Kentaro

Drink - Glass by Kentaro Yoshida

DRINKGLAS (2017)

Uit een reeks persoonlijke illustraties met het thema ‘Drinkglas’

A Conversation with Artist and Illustrator Kentaro Yoshida

Surfen en de zee (2017-2019)

Geselecteerde persoonlijke illustratie gebaseerd op het thema ‘Surfen en de zee’

Je hebt de ontwerpen bedacht voor de ATH-GL3/ATH-GDL3 headsets van Audio-Technica. Speelde het feit dat het hierbij om verpakkingsmateriaal ging een rol?

Nee, niet echt. Het team van Audio-Technica nam aanvankelijk contact op om enkele globale ideeën en concepten te bespreken. We hebben mijn eerste concept vervolgens bijgeschaafd zodat ik me op de illustratie zou kunnen richten. De verpakking en het ontwerp zijn in overleg op elkaar afgestemd.

Het ontwerp van de ATH-GL3/ATH-GDL3 headset bevat elementen zoals lucht en aarde. Kan je ons vertellen hoe je deze elementen in het ontwerp van de verpakking hebt verwerkt?

Ik ben begonnen met een thema dat ik vaker teken, met wolken (rook), de zon en de maan. De ideeën hebben een plek gekregen in die omgeving. Lucht was wel iets lastiger omdat ik in mijn tekening beweging moest simuleren. We besloten om beweging te creëren en zo kon ik een orkaan als thema gebruiken. Tyfoons zijn een terugkerend natuurfenomeen in Japan en ik vond dit dan ook bij het concept passen.

Je hebt met meerdere merken en artiesten gewerkt en voor verscheidene branches. Welke samenwerkingsverbanden waren je favoriet en waarom?

Het is geweldig om met diverse merken uit uiteenlopende branches te mogen werken. Ik heb vooral heel veel plezier beleefd aan mijn samenwerking met AGNSW (Art Gallery of New South Wales) voor de expositie ‘Japan Supernatural’. Ik mocht een muurschildering maken in de galerie en dat is een onvergetelijke ervaring geworden.

Hoe heb je het illustratiewerk voor de ATH-GL3/ATH-GDL3 headset ervaren in vergelijking met andere projecten?

Het is een compleet nieuwe en interessante ervaring geweest en ik heb met genoegen samengewerkt met het team van Audio-Technica. Het maakt niet uit hoe mijn illustraties voor producten en merken worden gebruikt, het was erg leuk om visuele statements te ontwerpen voor een subjectief concept (lucht en aarde).

Wat zijn je meest bijzondere kunstwerken en wat is hun betekenis?

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om een keuze te maken. Ik probeer al mijn kunstwerken of projecten een persoonlijke herinnering of boodschap mee te geven ongeacht of het commercieel of persoonlijk werk is. Het hoesje van mijn telefoon is bijvoorbeeld bedekt met meerdere lagen verf die me herinneren aan de projecten waaraan ik heb gewerkt.

Naar welke muziek luister je het liefst als je aan het werk bent?

In mijn jonge jaren luisterde ik vaak naar Japanse rock-'n-rollmuziek uit de jaren ‘90. Later raakte ik geïnteresseerd in jonge Japanse rappers, producenten en dj’s. Ik krijg er heel veel energie van en het motiveert me om dingen te maken!

Welk advies zou je geven aan beginnende kunstenaars en illustratoren die succesvol willen worden?

Het is voor de hand liggend, maar blijf voortdurend tekenen! Vind een eigen thema, boodschap of concept om te laten zien en te communiceren en denk niet na over wat anderen zouden doen. Ook ik leer nog steeds heel veel van mijn projecten en mijn dagelijkse bezigheden.

Hoe kunnen mensen op de hoogte blijven over jou, je werk en toekomstige projecten?

Ga naar Instagram @kentaro_yoshida voor mijn nieuwste projecten of gewoon wat zinloze verhalen, haha. Ik ben bezig met het afronden van enkele samenwerkingsprojecten en het voltooien van mijn eerste muur na de lockdown. Hopelijk liggen er volgend jaar meer geweldige en betekenisvolle projecten op mij te wachten.

Op zoek naar een manier om je gamebeleving en -apparatuur naar een hoger niveau te tillen? Ontdek onze nieuwe bedrade gaming-headsets! De on-ear ATH-GL3 high-fidelity gaming-headset biedt een ongekend zuiver geluid. De ATH-GDL3 is de perfecte aanvulling voor gamers die bij voorkeur een open-back gaming-headset gebruiken. Deze headset weegt slechts 220 gram, is bijna zo licht als lucht, levert een breed geluid en zorgt voor een meeslepende gamebeleving.